Beste Eschbewoners en andere betrokkenen,
Het is al een paar maanden geleden dat we u iets schreven. In de nieuwsbrief van mei informeerden wij u over de stand van zaken m.b.t. de brug in relatie tot nautiek.
Niet dat er sindsdien niks gebeurde maar eigenlijk waren er geen nieuwe ontwikkelingen te melden m.b.t. de oeververbinding.
Wat betreft de mogelijke inrichting en bebouwing in de wijk was er wel van alles.
Zo organiseerde de gemeente in de periode mei-juli een 4 tal bijeenkomsten in de Esch, zgn. ateliers, waarin het voornamelijk ging over woningbouw, voorzieningen en infrastructuur in de Esch.
Mogelijk hebt u een van die bijeenkomsten bezocht en uw best gedaan om uw visie en suggesties naar voren te brengen. Het is de vraag wat daar uiteindelijk van terug te vinden zal zijn. Er werd 15 juli afgesloten met een presentatie van sheets waarop werd samengevat wat er zoal besproken was. Deze gang van zaken moet leiden tot een ambitiedocument met uitgangspunten. Wie dacht dat het klaar zou zijn met al deze bijeenkomsten kwam beteuterd uit. Het ambitiedocument moet nog geschreven worden en daar heeft de gemeente kennelijk (weer) een ander bureau voor nodig dat ingehuurd moet worden. Je hebt een lange adem nodig om dit proces te volgen. Het voelt als een herhaling van zetten. Naar onze mening zijn visie en uitgangspunten vanuit bewoners en de wijk al vele malen ingebracht. Bij het indienen van zienswijzen in 2023 werden zelfs meer dan 300 zienswijzen ingediend! En het lijkt erop dat daar amper naar geluisterd is en dat de gemeente een geheel nieuw proces begonnen is om haar eigen ambities te formuleren.
Wij merken dat steeds minder bewoners daar vertrouwen en zin in hebben.
De belangstelling en interesse voor een door het Buurtcollectief gemaakte maquette bleek andere bewoners wel aan te spreken. De maquette was in augustus in het Pompgebouw te zien.
De mogelijkheden, en vooral onmogelijkheden van verdichting en uitbreiding van bebouwing, konden duidelijker worden aangegeven. Door op een plattegrond te kunnen schuiven met blokjes wordt het voorstellingsvermogen beter aangesproken. Zo bereik je iets wat met eindeloze teksten niet overkomt.
Inmiddels heeft de gemeente 4 bureaus ’s uitgekozen voor ondersteuning en het maken van ontwerpen.
Wie zijn deze uitverkoren organisaties?
· het ruimtelijk ontwerpbureau ORG Urbanism and Architecture uit Brussel
· het Rotterdams landschapsbureau FELIXX
· het internationaal ingenieursbureau ARUP, gespecialiseerd in o.a. bruggen
· het stedenbouwkundig ontwerpbureau PosadMaxwan
Vooralsnog hebben wij te maken met het Belgische bureau ORG die zich bezig gaat houden met de ambities en uitgangspunten voor een stadbrug en oevers. Hun opdracht loopt tot half 2026. Op 7 oktober was er een eerste bijeenkomst waarin zij zich presenteerden. Ze zijn bij ons bekend om hun werk aan de stadsontwikkeling van Antwerpen. Het uitgangspunt in hun opdracht is een brug. Daarover valt dus niet te discussiëren. Zoals bekend zijn wij in 2022 gestruikeld over de tegendraadse besluitvorming van voormalig wethouder Karremans. Hij koos er niet voor om de variant van een tunnel als een plan B mee te nemen in de onderzoeken. Het argument was dat dat veel duurder zou zijn. Zijn opvolger wethouder Versnel heeft echter toegegeven dat dat niet het geval hoeft te zijn.
Knarsetandend volgen wij sindsdien hoe er met de belangen van de Eschbewoners wordt omgegaan. Wordt het eerlijke verhaal verteld en worden beloftes ingelost? Wat is het woord “autoluw” waard? Wat is “compensatiegroen” als uitruil voor een natuurgebied?
Wij zien vooral dat de gemeente zich verder vastbijt in het voorkeursbesluit “brug”. Met de net gepresenteerde nieuwe site “Een nieuwe stadsbrug in Rotterdam. Wat weet jij ervan?” (www.stadsbrugenov.nl/meedenken/aanmelden-panel/ ) wordt er voor de zoveelste keer gedaan alsof er al een definitief besluit ligt. Maar dat is niet zo! Tot eind 2028 is er sprake van een voorkeursbesluit; geen definitief besluit. Het moment van een definitief besluit ligt dus nog ver weg.
Bij zo’n groot project als dit is een goede risicobeheersing van groot belang. Het is immers nog maar de vraag of de aanleg van een brug in deze moeilijke bocht van de Nieuwe Maas technisch haalbaar is. Bovendien is nu al de verwachting dat het taakstellend budget ontoereikend is. Het risico van grote kostenoverschrijdingen is reëel.
Stichting Cralingheroort acht een tussentijdse beoordeling van de financiële ramingen van ALLE oeverbindingskosten op zijn plaats. Bij schrijven van 20 mei j.l. legden wij dit verzoek neer bij de commissie MHEK maar daar mochten wij tot nu toe helaas geen antwoord op ontvangen.
Als we kijken naar de nota “Toekomstperspectief op de stad” valt op dat in de meerjarenbegroting van de gemeente Rotterdam er vanaf 2030 problemen gaan ontstaan met de investeringsruimte. Dit terwijl er tegen die tijd zeker behoefte zal zijn aan nieuwe investeringen in bv. infrastructuur, groen e.d. bij de gegroeide stadsbevolking. Enecogelden, WOZ inkomsten, parkeergelden zullen niet genoeg zijn om te kunnen voldoen aan alle benodigde investeringen. Wij vrezen dat de erfpacht de nieuwe melkkoegaat worden om tekorten van dit grote project te dekken. Een project wat naar onze mening niet eens de meest toekomstbestendige oplossing is voor een nieuwe verbinding tussen de zuid en de noordoever aan de oostkant van de stad. Wij voelen ons bovendien gesteund in deze mening door de vermelding van een metro/lightrail op deze locatie in het Rijksbeleidsplan “Ontwikkelperspectief NOVEX Zuidelijke Randstad, naar een toekomstbestendige Zuidelijke Randstad” uit oktober 2024. Dat klinkt toch ietsje anders dan een tramverbinding! Dit Ontwikkelperspectief neemt 2050 als horizon om te zorgen dat samenhang in beleid en uitvoering ontstaat in dit gebied. Ministeries, provincie, MRDH, gemeentes (incl. Rotterdam) en waterschappen hebben zich hieraan verbonden. Het gaat over allerlei transities die nodig zijn o.a. op het terrein van mobiliteit. Wij zien dat maatschappelijke veranderingen snel kunnen gaan en dat beleid daar vaak te laat op inspeelt. In dit geval misschien wat sneller want deze nota is tot stand gekomen onder de opvolger van de minister die in 2022 geld toezegde voor een brug!
Hanny Rennen, secretaris Cralingheroort
N.B.
· Mocht u interesse hebben in een andersoortige kijk op de Esch dan is dit iets waar u aan deel zou kunnen nemen:
“Building bridges”: de organisatie OMI organiseert diverse activiteiten met kunstenaars die zich buigen over verleden, heden en toekomst van de Esch.
Kijk voor het hele programma op hun website www.omirotterdam.nl
Wij bevelen aan:
24 oktober: op pad met schrijver Arjen van Veelen door de Eschpolder van 14.30 tot 17.00 uur. Verzamelen bij opstelspoor de Esch. Eindpunt Pompgebouw. Tickets zijn € 9,50 ;te bestellen via website van OMI
· Verder zijn er dit najaar nog 2 bijeenkomsten van gemeente + ORG die specifiek betrekking hebben op plannen voor de stadsbrug en oevers:
Dinsdag 11 november
Woensdag 10 december
· Op 19 november staat de Voortgangsrapportage van het MIRT project, Stadsbrug, HOV en Stadionpark op de agenda van de cie. MHEK (Mobiliteit, Haven, Economie en Klimaat). Dit wordt een moment voor de politiek om ook kritisch te kijken naar de stand van zaken.
· Daar wij de laatste tijd veel nieuwe geïnteresseerden in onze nieuwsbrief hebben mogen toevoegen aan de mailinglist zenden wij de nieuwsbrief van mei nog een keer mee. Daarin besteedden we aandacht aan de nautische vraagstukken m.b.t. de brug.






