Driekwart van De Esch wil geen brug, maar tunnel’
In november vorig jaar maakte minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de Rotterdamse regio een nieuwe oeververbinding (tunnel of brug) krijgt.
Die komt of tussen Feijenoord en Kralingen te liggen of tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk. In tegenstelling tot de gemeente Krimpenerwaard reageerde de Rotterdamse wethouder Bokhove (Infrastructuur) enthousiast: “Wij zien hem graag komen.”
Een kleine 500 bewoners van De Esch vulden de enquête in, er wonen zo’n 4.500 mensen in De Esch. Komende zomer wordt bekend of de oeververbinding in Rotterdam of bij Ridderkerk komt te liggen. Volgend jaar wordt duidelijk of het een brug of tunnel wordt.
Wijkbewoners willen geen brug maar tunnel tussen De Esch en Feijenoord
Rotterdam – Stichting BewonersBelangen Veranda (BBV) ziet geen van de tien opties zitten, die nu op tafel liggen voor een brug of tunnel tussen De Esch en Feijenoord. De organisatie pleit niet voor een nieuwe brug, maar voor uitbreiding van de Van Brienenoordbrug en een tunnel voor metro en langzaam verkeer (fietsers, voetgangers).
BBV bestaat uit een groep actieve wijkbewoners uit de Veranda in Rotterdam-Zuid. Ze richten zich aan de vier opdrachtgevers voor de ‘oeververbinding Oost’, zoals het project wordt genoemd: de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en het College van B&W Rotterdam.
“BBV komt tot de conclusie dat deze zeven opties van bruggen op diverse ernstige nautische bezwaren stuiten, maar daarnaast ook het milieu, de leefbaarheid, het woongenot en vooral het in Rotterdam toch al weinig aanwezige groen drastisch aantasten”, zo staat in het document.
Geen nieuwe brug, wel tunnel
BBV is tegen een nieuwe brug, maar vóór een tunnel.
“BBV pleit voor een alternatief waarin zowel de problemen rond de Van Brienenoordbrug als voor de stedelijke vervoersproblematiek worden opgelost. Een nieuwe stadsbrug pal naast de twee bestaande bruggen en tegelijkertijd een tunnel voor metro en langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) naar de Veranda als beste oplossing voor de komende 75 tot 100 jaar voor Rotterdam.”
Maar die tunnel moet volgens hen níet voor auto’s zijn: “Wanneer een tunnel met autoverkeer wordt gerealiseerd waarschuwt BBV voor nog meer overlast voor de bewoners en bezoekers van de Veranda, maar ook voor bewoners en bezoekers van andere wijken, zoals Sportdorp, IJsselmonde, Hillesluis, Feijenoord, en op de noordoever De Plantage, De Esch, Rivium, Kralingen en Capelle aan de IJssel.”
Waarom nu?
BBV publiceert de visie nu omdat binnenkort de ‘Notitie Kansrijke Oplossingen’ (NKO) uitgebracht wordt. Dit is een openbaar document, waarin de initiatiefnemers vastleggen welke bouwstenen kansrijk genoeg zijn om verder te onderzoeken.
Het document van BBV moet beleidsmakers en beslissers een handreiking bieden bij het maken van de beste keuzes voor de ontwikkelingen en projecten.